Nincs internet – ADSL kapcsolat hibakeresés


Hogy nincs internet – az ADSL kapcsolat megszakadt -, onnan lehetséges megtudni, hogy a következő listán végig megy:

  • ADSL internet vonalam van?
  • Van a kábelen szolgáltatás?
  • A telefonközpont – DSLAM
  • Hálózati probléma a lakásban, irodán belül
  • Az utca hálózat
  • Helyes felhasználó névvel és jelszóval csatlakozok?
  • Milyen készülékkel csatlakozik?
  • Telefonálás közben megszakad vagy lelassul az internet

ADSL internet vonalam van?

A bekötött internet kapcsolat típusát meg lehet állapítani az alkalmazott kábelek fajtájából. Ha a telefon vonalon érkezik az “internet dobozba“, azaz lapos, 3-4 mm vastagságú kábelen, amire a telefonkészülék is csatlakoztatva van, akkor biztos, hogy ADSL internet használ.

Van a kábelen szolgáltatás?

Ha ezen a káblen – nem más kábelen – keresztül kapcsolódik számítógép vagy “internet doboz” (router) az internethez, és már internetezett korábban így, akkor először azt érdemes megkérdezni a szolgáltatójától (UPC, Magyar Telekom, Invitel, DIGI stb.) hogy van-e aktív szolgáltatása. Díjtartozás vagy más olból felfüggesztett szolgáltatásnál nincs mód a helyi technikai javításra. Keresse fel a szolgáltatóját!

A telefonközpont – DSLAM

Az ADSL vonalhibákat, kapcsolat szakadásokat legtöbbször a telefonközpontban elhelyezett készülék hibája okozza, amihez a mi ADSL modemünk közvetlenül, egy réz érpárral – ami az utcai és belső telefonvezeték – csatlakozik. Ennek a készüléknek (DLSAM) több száz kártyája van, amire az ADSL modemek csatlakoznak egy-az-egyben. A kártyák programozása vagy alkatrész hibája okozza az ilyen kapcsolati hibákat. Azt érdemes kérni – ha van rá módja az embernek –, hogy “Kérem tegyenek át egy másik DSLAM kártyába!” Az elhasznált telefonközpontokban ez sem szokott segíteni, ilyen területen érdemes olyan szolgáltatásra áttérni, ami nem telefonvezetéken keresztül működik.

Hálózati probléma a lakásban, irodán belül

Az ADSL kapcsolati hiba egyik forrása, ha a belső telefonvezetékek vagy kábel kötések, toldások egyike gyenge. Ezt egy vonalvizsgáló műszerrel (cable tester) lehetséges megállapítani. A műszernek két rész van, egy jeladó, amit a vezeték egyik végére csatlakotatunk, a másik a vevő, amit a vezeték másik végére. Sokszor megoldást jelent a régi vagy sérült belső kábelhálózat cseréje.

Az utca hálózat

ADSL kapcsolatnál figyelembe kell venni, hogy a telefonközpont és az ADSL modem között több km vezeték van, azon keresztül folyik az internet forgalom. Sok helyen: város szélén, kis településen az a helyzet, hogy túl messze vagyunk a telefonközponttól ahhoz, hogy internetezhessünk. Annak ellenére, hogy esetleg a telefon jól működik, a beszélgetések hangját a vonal még képes átvinni ebben a távolságban. Lehetséges hiba még az utcáról a házba bejövő vezetéken. Ezt a telefon szolgáltató (Magyar Telekom vagy Invitel) beméréssel és cserével meg tudja oldani.

Helyes felhasználó névvel és jelszóval csatlakozok?

Minden ADSL kapcsolathoz ad a szolgáltató egy ADSL kapcsolati felhasználó nevet és egy hozzá tartozó jelszót. A felhasználó név nem feltétlenül azonos az e-mail címével. Formátuma felhasznalo444@szolgaltato.hu Minden esetben egy @ jellel és a szolgáltatnévvel végződik. Azt érdemes ellenőrizni, hogy tényleg ez van-e beállítva.

Milyen készülékkel csatlakozik?

Csatlakozhat közvetlenül a számítógépével, ilyenkor szükség van egy ADSL modemre. Ebbe a készülékbe csatlakozik egy szűrőn keresztül a telefonvonal, és ehhez a készülékhez a számítógép vezetékes hálózati kártyája (ethernet port). Ebben az esetben a számítógépen kell kezdeményezni a kapcsolat létrejöttét – ez lehet automatikus is.

Router (internet kapcsolat elosztó és rendszerint tűzfal) használatával is lehetséges csatlakozni. Ilyenkor nem számítógéphez csatlakozik az ADSL modem, hanem a router-hez. A router megosztja az internetet vezetéken, és WiFi-s router esetén vezeték nélkül, rádiójelek használatával. Sok új router nem rendelkezik látható, kiálló antennával. Az ilyen kapcsolatot a router kezeli, mindig van internet.

Beépített ADSL modemmel rendelkező router is kapható. Ennek az az előnye, hogy eggyel kevesebb dobozunk van.

Router-en, számítógépen is lehetőség van a kapcsolat naplózásának bekapcsolására, a napló megtekintésére.

Telefonálás közben megszakad vagy lelassul az internet

Az ADSL modemek elé egy szűrőt (splitter) kell alkalmazni, ha vezetékes telefont is használunk. Ennek a kis készüléknek három telefondugó aljzata van: az egyikbe érkezik a telefon hálózatból a kábel, a másik kettőbe pedig a telefon készülék és az ADSL modem csatlakozik. Ennek a hiány oda vezethet, hogy telefonáláskor nagyon lelassul az internet kapcsolat sebessége, vagy a rögtön a telefonkagyló felemelésekor megszakad az internet kapcsolat, nincs internet. Ezt a szűrőt pótolni szükséges. Van olyan ADSL modem vagy modemmel rendelkező router, amibe be van építve egy ilyen szűrő. Ezt onnan lehetséges megtudni, hogy ennek a készüléknek a hátuljába a telefon dugót csatlakoztatni lehet.

Ha sikerült megjavítani, és szüksége van további hibakeresésre vagy számítógépes mindenest keres, kattintson a rendszergazda oldalamra!

Kapcsolódó bejegyzések:
  • Nincs internet   ADSL kapcsolat hibakeresés

    A posztban használt képeken, egy TP-LINK-es router menüje látható, de mivel a többi router menüje is nagyon hasonló, így hát ez jó alap lehet.Jelszó és …

  • Nincs internet   ADSL kapcsolat hibakeresés

    Nemrég tettem ki a Samsung Galaxy S 2.3.3-ra (Gingerbread) frissítés menetét és a végén jeleztem, hogy ezt a leírást még kiteszem hozzá.Egy ilyen frissít …

  • Nincs internet   ADSL kapcsolat hibakeresés

    Az Internet Business Promoter-ről hirtelen nem is tudom mit mondja, annyi mindenre képes: kulcsszóválasztás, honlap analizálás, optimalizálás, helyezések ellenőr …

  • Nincs internet   ADSL kapcsolat hibakeresés

    Ha érdekelnek az internetes web felületek és a szorosan hozzá kapcsolható médiamegoldások, akkor ott a helyed! Hol? A Magyar Internet Média és Web Díj 2008-as re …

  • Nincs internet   ADSL kapcsolat hibakeresés

    A webfejlesztők/sitebuilderek talán egyik legnagyobb baja, hogy ha egy honlap elkészül, és tökéletesen működik abban a böngészőben, amiben menet közben tesztelve …

A cikket beküldte: Szépe Viktor (http://www.szepe.net/)

Szólj hozzá
a Nincs internet – ADSL kapcsolat hibakeresés c. bejegyzéshez

- Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li>
- Forráskód beküldéséhez tedd a kódot ezek közé: <pre lang="php" line="1">Kódrészlet helye itt</pre>