Alapvető tudnivalók

Az alábbi tutorial a program alapvető ismertetőjét tartalmazza, mire jók az eszköztárak, milyen menüpontok vannak és mi-mire való. Ezúton is köszönet az ismeretlen szerzőnek!


1. eszköztárak optimális beállítása

a windows menüben tudod a show-hide parancsokkal beállítgatni az eszköztárak elrendezését. az eszköztárak huzigálhatóak, és az egérrel megfoghatod a kis fülecskéket, és áthuzigálhatod egyik eszköztárból a másikba a menüket. próbáld meg így beállítani az eszköztárakat:

1.jpg (47708 bytes)

2. az eszköztárak magyarázata.

csak azokat magyarázom, amiket szoktam használni. a többi nem annyira lényeges, nem létfontosságú az ismerete. (valamelyiknél nem is tudom mire jó :P)

 

a. Tools

a kis vékony dobozka a bal oldalon. opciók egyenként: (figyelem! ha a kis ikonokra hosszan nyomvatartod az egérgombot, újabb al-opciók jönnek elő!!!)

3.jpg (5425 bytes)Ez a mozgató tool. ezzel mozgathatjuk a layereket.

2.jpg (5403 bytes)ez a szabályos-kijelölő tool. hosszan nyomvatartva az egérgombot több forma is előjön. ezekkel tudunk szabályos formákat kijelölni.

4.jpg (5505 bytes)ez a szabálytalan-kijelölő. ezzel lehet szabálytalan formákat kijelölni. hosszan nyomvatartva előjön még több opció, pl. szabadkézi kijelölés, vonaldarabokból álló kijelölés, ésatböbbi. kísérletezd ki. fontos eszköz!

figyelem: a kijelölés mindig szaggatott vonallal látszik. a kijelölést húzogathatjuk is a képen, ha ctrl gomb nyomvatartása mellett jelölünk ki területeket, akkor egyszerre többet is kijelölhetünk, vagy hozzáadhatunk új területeket a kijelöléshez. alt gomb nyomvatartásával elvehetünk területet a kijelölésből.

a kijelöléshez külön menüpont van, a Select. (a felső eszköztárban) erről majd később.

5.jpg (5379 bytes)ez az automatikus kijelölés. nagyjából azonos színű területeket saját magától egyszerre jelöl ki, illetve ha egy layeren van egy objektum, "körbe" jelölhetjük vele. (nem baj, ha nem érted miről van szó) a kijelölés finomságát, színek iránti toleranciáját az "options" eszköztárban lehet állítani.

6.jpg (5413 bytes)ecset. ehez tartozik a brush eszköztár, ahol kiválaszthatjuk, mekkora ecsettel akarunk festeni.

7.jpg (5530 bytes)ez ilyen nyomda-izé. ha alt lenyomása közben kattintunk vele valahol a képen, felveszi az adott terület lenyomatát. ezután ha az egér nyomvatartásával (már alt nélkül) húzzuk a képen, "sormintát" rajzol a felvett mintából. hasznos akkor, ha a képünknek hiányzik egy darabja, vagy ha egy képen nem tetszik egy illető, és szeretnénk a feje helyére eget rajzolni. a felvett minta nagysága szintén a brush eszköztárban állítható.

8.jpg (5401 bytes)ceruza, hosszan nyomvatartva előjön a vonal opció, ami már érdekesebb. a vonal tulajdonságait, opcióit, pl. vastagság az "options" menüben állíthatjuk.

9.jpg (5403 bytes)toll. na ezt én is csak most kezdtem használni, ezzel rajzoltam meg a cg kontúrvonalait. ezt ki kell kísérletezni. hosszan nyomvatartva még több féle toll jön elő, amikkel kijelöléseket rajzolhatunk a dokumentumra, majd ezeket a kijelöléseket jobbklikkel kitölthetjük színnel, ésatöbbi.

10.jpg (5291 bytes)szöveg. a szöveg mindig új layeren jön létre. ha kiválasztjuk, és ráklikkelünk a dokumentumra, előjön a szöveg eszköztár, ahol beírhatjuk és formázhatjuk a szöveget. a szöveg layer ezután kiválasztható, külön effektezhető, mozgatható, törölhető.

11.jpg (5370 bytes)fokozatos színátmenet. letesszük az egyik felét egérkattintással, majd nyomva tartva az egérgombot húzzuk egy irányba. elengedve a gombot kijön a színátmenet. a színeit beállíthatjuk az "options" menüben.

12.jpg (5528 bytes)kitöltés. kitölti egy adott színnel a kijelöléssel kijelölt részletet, vagy a kép egy részét, vagy az üres dokumentum egészét.

13.jpg (5500 bytes)színfelvevő. ezzel kattintva bárhol a képen, felveszi annak a pontnak a színét, ahol kattintottál.

14.jpg (6834 bytes)az aktuális színek. a kockákra klikkelve kiválaszthatjuk az elsődleges és másodlagos színeket. a kis kettősnyíllal megcserélhetjük őket, így változtathatjuk az aktuális és másodlagos színt.

 

 

b. a többi eszköztár (az előre beállított elrendezés szerint nézzük)

15.jpg (13889 bytes) A Navigator nagyon fontos, itt állítható be könnyedén hogy hány százalékos nézetben nézzük a képet, illetve hogy meilyik részét nézzük. a kis csúszka a zoom opció, kézzel is húzigálhatjuk, illetve a két végén a kis ikonokkal léptékesen nagyíthatunk és kicsinyíthetünk.
ugyanitt van az options, ami mindig az aktív, kiválasztott szerszámhoz tartalmaz beállítási lehetőségeket.
16.jpg (14621 bytes) Brushes: ecsetek. itt állíthatjuk be az ecsetünk 6.jpg (5413 bytes)  méretét és formáját, illetve a 7.jpg (5530 bytes) eszközhöz a beállításokat.
17.jpg (16607 bytes) History: ez jó dolog, mutatja, hogy sorban milyen parancsokat végeztünk el az aktuális doksin, és ha ráklikkelünk az egyes munkafolyamatokra, a képünk visszatér abba az állapotba. magyarul: visszavonás, csak szemléletesen. ha valamit elrontottunk, itt lehet visszaállítani a még el nem cseszett állapotot.
18.jpg (25293 bytes) Layers: na ez az igazi móka. a photoshop ugyanis a képet layerekből építi fel, vagyis rétegekből. a layerek a mozgató 3.jpg (5425 bytes) tool-lal elmozgathatók egymáshoz képest, sőt mi több: törölhetők, effektezhetők, ésatöbbi.

nézzük a részeit:
a kis szem-ikonokra klikkelve eltűntethetők és visszatűntethetők a layerek. így jobban átlátható a kép, ha kikapcsolunk pár zavaró layert. a leyerek sorrendje változtatható, ha húzzuk őket az egérrel. ha az egérrel a layert a kis kuka ikonra húzzuk, az törlődik. a kis szemek mellett üres kockák vannak. az aktuális layer esetén itt egy kis ecset ikon van. ha ki van jelölve egy layer, és egy vagy több másik layer üres kis kockájába klikkelünk, akkor egy kis kapocs-jel jelenik meg a kockákban. ekkor a layerek össze vannak kapcsolva, egyszerre mozognak! ha kiszedjük a kapcsokat, megint külön mozognak. ha két képünk van nyitva, akkor a mozgató ikonnal 3.jpg (5425 bytes) megfoghatjuk az egyes layereket, és az egérrel egyszerűen áthúzhatunk layereket egyik dokumentumból a másikba. összekapcsolt layerek egyszerre húzhatók át. ha úgy döntünk, hogy végleg össze akarunk olvasztani két vagy több layert, akkor a kapoccsal kapcsozzuk össze az összeolvasztani kívánt layereket, majd menjünk csak rá a kis 19.jpg (4918 bytes) nyílra, és mondjuk azt: merge linked! az összekapcsolt layerek eggyé válnak. ugyanitt a kis nyílnál hozhatunk létre új üres layert (new layer), vagy duplázhatjuk meg az aktuális, kiválasztott layerünket (duplicate layer), vagy akár összenyomhatjuk az egész képet egyetlen képpé (flatten image). ez akkor szükséges, ha már minden munkát elvégeztünk a képen, és szeretnénk elmenteni jpg fájlba. amíg a kép több layerből áll, addig NEM tudjuk elmenteni jpg formátumba, csak a photoshop saját psd formátumába.

opacity: az aktuális layer "átlátszósága". ha alacsonyabbra vesszük, átlátszanak az aktuális layer alatti layerek. ha 100%, akkor a layer nem átlátszó.

A kis lenyitható menü: alap esetben "Normal"-ra van állítva, nem szükséges állítgatni, speciális effekteknél lehet vele dolgozni, ki lehet próbálgatni mit tud, de nem fontos az ismerete.

 

ha eddig eljutottál, akkor gratulálok.

 

3. most nézzük az alapvető dolgokat ahhoz, hogy elkezdhessünk gyakorolni:

Új dokumentum létrehozása: file menü / new parancs, vagy röviden CTRL + n. állítsuk be a kívánt szélességet, magasságot. a resolutiont (felbontás) nem feltétlenül kell állítgatnunk. a mode legyen RGB, ha színes képet szeretnénk. Grayscale, ha fekete-fehéret. A Contents ezt jelenti: ha white, akkor a dokumentum háttere hefér lesz. ha transparent, akkor pedig nem lesz háttérszín, hanem egy üres layerünk lesz. (az üres layert onnan ismerjük fel, hogy szürke-fehér kockás a háttere, ez arra utal, hogy üres, nincs kitöltve színnel.)
Ha új dokumentumot kértünk fehér kitöltéssel, akkor az új dokumentum egy background. a layer eszköztárban látjuk is, hogy a neve background. így önmagában nem effektezhető, tehát megesik, hogy layerré kell konvetrálni. ezt könnyen megtehetjük, ha duplán klikkelünk rá. máris layerré változott.

Új layer létrehozása: Layer menü / new / Layer. vagy röviden: SHIFT + CTRL + n. okézzuk le a felajánlott beállításunkat, és kész az új layer. hogy miért jók a layerek? azért, mert ha a képet nem egyetlen rétegre rajzoljuk, hanem többre, akkor a részletek egymáshoz képest mozgathatók, külön effektezhetők, sőt, akár törölhetők is. ha egyetlen képre rajzolunk valamit, és elrontjuk, nagyon nehéz kijavítani utólag. az elrontott layert pedig egyszerűen csak törölhetjük.

Kijelölés létrehozása: a kijelölések a photoshopban szinte úgy működnek, mint az új layerek. mozgathatók, effektezhetők. kijelölni a már fentebb említett 2.jpg (5403 bytes), 5.jpg (5379 bytes), 4.jpg (5505 bytes) eszközökkel lehet. a kijelölt rész szagattott, és számtalan dolgot lehet vele művelni. például mozgathatjuk. ha rávisszük az egeret a kijeölt felületre, kis mozgató-eszközzé változik, és elmozdíthatjuk a kijelölést a kívánt helyre. rögtön ki is vághatjuk a kijelölt rész, és új dokumentumba tehetjük, ha nyomunk egy CTRL + c-t. ezzel a vágólapra helyeztkük a kijelölt részletet. Ha most CTRL + v-t nyomunk, egy új layeren megjelenik a kimásolt terület.
ha új dokumentumba szeretnénk létrehozni a kijelölt területet, akkor nyomjunk CTRL + c-t, a másoláshoz, majd ezután hozzunk létre egy új dokumentumot (ahogy már mondtam file menü / new parancs, vagy röviden CTRL + n). az új dokumentum ablakban automatikusan akkora dokumantumot ajánl fel a program, amekkora a vágólapon lévő kép számára szükséges. ezt meg is változtathatjuk, vagy elfogadhatjuk. Ha megvan az új dokumentum, akkor az előzőleg kivágott részlet CTRL + v segítségvel beilleszthető.

{mospagebreak}

4. A menük, és azon belül is csak a fontosabb menüpontok

figyelem! Gyakorlás közben az elrontott lépéseket mindig az Edit / Undo, vagy röviden CTRL + z paranccsal vonhatjuk vissza. Ha kettő vagy több elrontott lépés van, használd a history menüt a visszavonáshoz!

 

a. A Select menü

Kérjünk egy új dokumentumot (nézd csak meg feljebb, hogy kell, ha elfelejteted ^_~), mondjuk 400*400-asat, fehér háttérrel, hogy kipróbálgathassuk a Select menü opcióit. Az új dokumentumon a 2.jpg (5403 bytes) vagy 4.jpg (5505 bytes) eszközökkel jelöljünk ki egy tetszőleges részletet. (ne legyen túl kicsi, se túl nagy. kb. a kép közepe táján legyen a kijelölés, és kb az egész kép területének negyede legyen.) Majd nézzük a Select menü opcióit:

All: mindent kijelöl. tehát az aktuális layer teljes felületét. (ha kipróbáltuk,vonjuk vissza ctrl + z-vel)
Inverse: megfordítja a kijelölést. vagyis a kijelölt dolgok nem-kijelöltek lesznek, a nem-kijelöltek pedig ki lesznek jelölve. (ha kipróbáltuk,vonjuk vissza ctrl + z-vel, vagy megint fordítsuk meg a kijelölést.)
Modify: módosíthatjuk a kijelölést. Border: keretet konvertál a kijelölésből, vagyis az általunk megadott értéknek megfelelő szélességű sávot csinál a kijelölésből. (ha kipróbáltuk,vonjuk vissza ctrl + z-vel). Smooth: lekerekíti a kijelölést az általunk megadott mértékben. (ha kipróbáltuk,vonjuk vissza ctrl + z-vel) Expand: Megnöveli a kijelölt területet, az általunk megadott értékkel. Contract: Csökkenti a kijelölést az általunk megadott mértékben.

Feather: Ez már érdekeseb opció, használatának bemutatásához nyissunk meg egy tetszőleges képet, majd ismét jelöljük ki annak egy részletét a szabályos vagy szabálytalan kijelölővel. Ezután menjünk rá a feather opcióra, és adjunk neki mondjuk 30-as értéket. látszólag semmi nem történt. azonban most nyomjuk le a backspace (visszafelé mutató nyíl a billentyűzeten) gombot a klaviatúrán. bizony, a kijelölt rész szélei "finomak", fokozatosak, nem pedig éles kontúr határolja őket. ha ugyanezt a feather opció nélkül tettük volna meg (hogy backspace-el kivágjuk a kijelölt részt), akkor a kivágás széle éles maradt volna.

 

b. A Layer menü

Ismét készítsünk elő egy dokumentumot, hogy gyakorolhassuk a Layer menü opcióit. Nyissunk meg egy tetszőleges képet, majd jelöljünk ki rajta egy tetszőleges részt, mint az előbb. (Pl. egy alakot, vagy egy formát, vagy bármit) Azután nyomjuk le a CTRL + c gombokat a kijelölt rész másolásához, és nyomjuk meg a CTRL + v-t. a kijelölt rész bemásolódik egy új layerre. Legyen ez az újonnan keletkezett layer az aktív layer (az aktív layer onnan ismerjük meg, hogy kék színnel van jelölve a layers eszköztárban). Tehát most ezen a layeren fogjuk kipróbálni a Layer eszköztár parancsait. (Miután kipróbáltad az egyes opciókat, lehetőleg rögtön vond is vissza azokat egy CTRL + z paranccsal, mert ha egyszerre több effektet is adsz egy layernek, nem fogod látni igazán, hogy mi történik.)
Tehát nézzük a layer menü fontosabb parancsait:

New: Itt hozhatunk létre új, üres layereket a new layer paranccsal.
Effects: Az egyik leghasznosabb opció, itt effektezhetjük a layereket. Fontos! a szöveg layereket is itt tudjuk effektezni! Drop Shadow: árnyékot ad a layernek. beálíthatjuk, hogy milyen szögből, milyen távolságra, milyen intenzitású és színű árnyékot szeretnénk. Outer Glow: külső fénylés, olyan érzetet kelt, mintha a layer széle kívülről fénylene. próbálgassuk a beállításokat tetszőlegesen. Inner glow: belső fénylés, hasonló az előzőhöz, ezt is próbálgasd ki. Bevel and emboss: ezen belül újabb négy effektezésből választhatunk, ha a megnyíló ablakban a syle lenyitható menüben kiválasztjuk a lehetőségeket. Domboríthatjuk a layert, vagy benyomhatjuk többféle képpen. Az angle, depht, blur opciókkal állíthatjuk a domborúság vagy benyomás szögét, mélységét, és szélességét.

Más fontos opció nincs a layer menüben. A layerekkel kapcsolatos többi tudnivalót feljebb elolvashattad a Layer eszköztár magyarázatánál.

 

c. A Filter menü

Ennek a szemléltetéséhez nyiss meg egy tetszőleges, lehetőleg színes, nem túl kicsi képet, és próbálgasd végig, hogy melyik filter mit tud. Próbáld ki a különféle beállításokat mindegyiknél, amíg meg nem unod.

 

d. Az Image menü

Ebben a menüben leginkább a kép vagy a kijelölt terület, layer színével kapcsolatos beállításokat végezhetjük el. Tehát nyissunk meg egy tetszőleges, lehetőleg színes képet, és vagy a teljes képen próbáljuk ki a bellításokat, vagy jelöljünk ki a kijelölő eszközökkel egy tetszőleges terültetet, és azon próbáljuk ki az image menü opcióit. Röviden a legfontosabbak:

Mode: itt állíthatjuk be a képünk szín-módját. optimális esetben ez RGB kell, hogy legyen, ha nem RGB a képünk színe, akkor esetleg néhány effektet nem tudunk rajta elvégezni. Pl. ha gif vagy bmp képet nyitunk meg, előbb mindenképpen pipáljuk be az RGB opciót ebben a menüpontban.
Adjust menüpont opciói:
– Levels:
magyarul nem tudom ezt hogy hívják, és azt sem tudom megfogalmaznni hogy pontosan a kép milyen tulajdonságát módosítja, de a sötét és világos egymáshoz való viszonyát változtatja meg. A három csúszkával állígathatjuk a leveleket.
Auto levels: Az előbb említett level-eket álítja a képünkön optimálisra.
Curves: szintén a képünk sötétségét és világosságát állítja speciális módon, ha az egér kurzorral a kis vonalat állítgatjuk.
Color balance: a cián, magenta, és sárga szín egymáshoz való arányát állíthatjuk a képen. Az előbb említett opciók mind nagyon jó szolgálatot tesznek, ha kontár módon beszkennelt, vagy eltorzult színű képpel van dolgunk, és szeretnénk belőle élvehető képet csinálni.
Brightness / Contrast: világosság és kontraszt.
Hue / Saturation: három opció együttes beállítására ad lehetőséget. a három csúszkán álíthatjuk be az értékeket. a Hue a kép színét módosítja, a Saturation a színek intenzitását (ha minimumra vesszük, a kép fakete-fehér lesz), a lightness pedig értelemszerűen a világosságot módosítja. Még ugyanennél a menüpontnál tudjuk egyetlen színárnyalatúvá (pl. csak pirossá, csak kékké) alakítani a képet, méghozzá űgy, hogy itt bepipáljuk a colorize opciót.
Invert: megfordítja a színeket, negatívvá alakít.

a többi menüpont az image menüben:
Image Size: A képünk méretét módosíthatjuk, vagyis nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük a képet.
Rotate Canvas: A teljes képet forgathatjuk. tetszőlegesen 90 fokkal, 180 fokkal, vagy akár általunk megadott fokkal (az arbitary menüben). Illetve itt tükrözhetjük is a képet vízszintes és függőleges irányban. (flip)

 

e. Az Edit menü

Az edit menüben leginkább kijelölt területeket módosíthatunk, tehát megint nyissunk meg egy tetszőleges képet, és jelöljünk rajta egy tetszőleges részt az opciók szemléltetéséhez.

Az edit menüben leginkább a transform menüpont parancsai az érdekesek ezek a következőek:
Scale: nyújthatjuk, növelhetjük a kijelölt részletet. Ha a kijelölt részt az egyik sarkánál fogjuk meg, és azt a SHIFT gomb nyomvatartása mellett húzzuk az egérrel, akkor a kijelölt részt méretarányosan nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük. Ha beállítottuk a megfelelő méretet, Enterrel nyugtázzuk a feladat elvégzését.
Stroke: ezzel tudunk a kijelölt képrészleteknek, vagy szövegekenek keretet adni. A keret szélességét és helyzetét beállíthajuk a megnyíló ablakban. a Keret olyan színű lesz, amilyen az aktuális, kiválasztott színünk.
Rotate: Forgatás. az egér segítségével forgathatjuk a képrészletet. Ha beállítottuk a megfelelő méretet, Enterrel nyugtázzuk a feladat elvégzését.
A többi transform parancs nem olyan fontos, de ki lehet őket próbálgatni.

 

f. A File menü

Gondolom nem kell túl sok magyarázat, itt lehet menteni, vagy menteni más néven, vagy a file / New paranccsal lehet új üres dokumentumot kérni.

 

Ennyit a menükről és egyebekről.

 

Ezek után ajánlom az oldalon a tutorials részlegben található photoshop tutorialok végigcsinálását. Ennyi előismerettel már meg lehet őket csinálni, hogy begyakorlódjanak az alapvető parancsok, és hogy mi hol van.

Szerző: ismeretlen, de nagyon cool és thx neki!

3 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Jó a leírás, nem olvastam el végig, de egy hibát találtam:

    Az edit menü-nél nincs stroke, pedig itt ahol a menüket mutatja be, azt írja.
    Vagy ez régebbi írás és régebb PS változat?!

  2. Pr3no, gratulálok! Megérdemelnél egy külön jutalmat! Ezt az írást ugyanis még – a hozzászólásokból ítélve – senki nem olvasta rajtad kívül ;)

    Egyébként igen régi ez az írás, lehet, hogy még a PS 6-ossal készült, vagy annál is korábbi verzióval. Mindenesetre abból, hogy még mindig szerepel a lapon, azt jelenti, hogy igenis van létjogosultsága, mivel az alapvető eszközök és műveletek már lassan 20 éve a jól bevált módon működnek. Azóta csak gyarapodott, meg csiszolódott a program, de az alapokat egy fapadoson is meg lehet tanulni. Jó példa erre az enyém, sokan már a CS2-CS3-at használták, amikor én még mindig a 6-ossal dolgoztam, és boldogultam vele.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét