Kattintási szokások 2. – ClickAider

Rövid bevezetőként, hogy miről is szól a ClickAider szolgáltatása: ahogy ezt a cikk 1. részében is említettem, van olyan szolgáltatás, melyre csak regisztrálni kell magunkat és ezért cserébe képes például az egyes (általunk beállított) vagy akár az összes linkünkre történő kattintást regisztrálni (click tracking). 
Adsense tulajdonosoknak lehet érdekes, hogy a reklámokban szereplő linkeket is méri. Ez pont ilyen. :)

A lapon egy röpke regisztrációt követően meg kell adnunk a lapunk URL címét és hogy pontosan mit is szeretnénk mérni (pl. 1-1 linket vagy minden linket), majd a generált javascript kódot be kell illeszteni a lapunk forráskódjába, pl. a < / body > tag elé közvetlenül.

A javascript minden egyes lapletöltéskor, kattintáskor továbbítja az adatokat a clickaider.com számára, ahol belépés után megnézhetjük a statisztikákat. Ezek egy részét már statisztikai szoftverek is képesek mutatni, de azért vannak olyan részletek, melyeket nem (emiatt mindenképp érdemes legalább megnézni ezt a szolgáltatást).

Nézzünk egy képet, hogy is néz ki a felülete. Az alábbi részletben az látszódik, hogy az elmúlt 2 napban (a kép 2 nap használat után készült, ennek tudható be a kevés kattintás) az egyes linkekre mennyiszer kattintottak, tehát mely URL-ek a legnépszerűbbek. Nyilván ez a lista hosszabb távon kicsit változni fog, de kiindulásnak megfelel.

A képen látható, hogy a „speciális effektek” téma elég magasan vezet a kedveltségi listán, tehát ez egy olyan pont a lapon, melynek tartalmára érdemes kiemelt figyelmet fordítani. Ez jelentheti azt, hogy érdemes kicsit többször frissíteni mint a többi kategóriát, de jelentheti azt is, hogy az e témába sorolt cikkeket nagyobb figyelemmel kell átnézni, vajon minden oldalon szerepel-e elég olyan link, melyen a látogatók tovább tudnak menni az őket érdeklő témára? Hisz a cél az, hogy a látogatókat a lapon tartsuk, ha végzett az olvasással lehetőleg kínáljunk fel neki egy másik hasonló leírást, amire tovább tud kattintani, aztán még egy másikat és így tovább.

ClickAider 1. mintakép

Miután megvan, hogy mely linkek voltak a legnépszerűbbek az elmúlt időszakban, kíváncsi lettem, hogy vajon melyek azok az oldalak, melyekre először jön a látogató? Hisz nem biztos, hogy mindenki egyből a főlapra kerül, a keresőkből sokkal nagyobb eséllyel fog 1-1 aloldalra jutni, úgyhogy ezeket is meg kell vizsgálni.

Nézzünk meg most az „Entry Pages” adatait (tehát belépési oldalak adatait).

ClickAider 2. mintakép

A képen is látható, hogy tegnap éjszaka óta a főlapra estek be a legtöbben, majd közvetlen utána – bár már jóval lemaradva – jön a fotó retusálás téma, majd a photoshop alapok.

Persze én gyanakvó természet vagyok és nem szívesen bízom a lapom átalakítását 1 script „véleményére”, így megnéztem, hogy vajon egy másik statisztikai rendszerben is hasonló eredményeket kapok-e.

A másik rendszer a méltán népszerű Google Analytics, melyet már én is jóideje nagy megelégedettséggel használok.

Google Analytics 1. mintakép

Mivel az első screenshot-on látott statisztikához hasonló kimutatást a GA nem tud (bár hasonló a Content / Top Content / Site Overlay – funkciója), így maradt az, hogy a Landing Page statisztikákat hasonlítjuk most össze (megjegyzés: a landing page és az entry page jelentése ugyanaz).

A ClickAider szerint az első 3 találat:

  1. domain név
  2. fotó retusálás
  3. alapok

A Google Analytics szerint az első 3 találat:

  1. domain név
  2. fotó retusálás
  3. letöltés

Itt az „alapok” leszorult a 4. helyre, aminek egy nagyon egyszerű magyarázata van: a letöltések megjelenítéséért felelős template-be éjszaka már elfelejtettem beszúrni a scriptet, így azt nem tudja mérni. Egyébként szinte biztos, hogy a 2 toplista megegyezne, ami jó dolog, hisz most már 2 felől is megerősítést kaptam, mire kell jobban figyelnem.

A Google Analytics-ben a „Top Landing Pages” mintájára érdemes nagyon odafigyelni a „Top Exit Pages” listájára is, hisz ez mutatja be, hogy mely oldalaknál hagyják el el a látogatók a honlapunkat. Ezeket az oldalakat meg kell vizsgálni, vajon miért ott lépnek le a látogatók, sok esetben egy gyors javítással jelentős eredményeket, javulást lehet elérni.

Minden egyes menüpontot most nem fogok végigvenni ezekben a statisztikai rendszerekben, de remélem ez a rövid kis bemutató is sikeresen ráébresztett arra, hogy milyen fontos a statisztikák használata, elemzése, követése.

Ötlet egy ilyen statisztikai rendszer felhasználására:

  • mérni, hogy a főlapon mely kategóriák a legnépszerűbbek, a sorrendet lehetne ennek megfelelően alakítani.
  • Megnézni, hogy mely lapjaink a legerősebbek belépési szempontból és hogy onnan hova tudnak menni a látogatók (illetve hogy tudnak-e könnyedén regisztrálni, vásárolni stb.)
  • Nagyon meg kellene nézni, hogy mely oldalak azok, ahol a látogatók elhagyják a honlapunkat. Ezeket az oldalakat felül kell vizsgálni.
  • Pontosan mérhető lenne, hogy mely típusú böngészőkkel látogatják a lapokat, ezek mely verziókkal futnak, milyen a képernyőfelbontás stb …
  • Adatokat kapnánk arról, hogy a látogatók átlagban mennyiszer látogatják meg a lapot (a látogatók hány %-a jön 1x, 2x, 3x stb…)
  • Megtudnánk, hogy a látogatók mennyi időt töltenek el a lapon (eltöltött idő/ látogatók száma / százalékosan ez mennyi az összes látogatottsághoz képest)
  • Honnan jönnek a látogatók
  • Milyen keresőszavakra és –kifejezésekre találtak meg minket
  • Stb…

4 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Szia!

    Erdekes programok ezek.
    Viszont a Google Adsensee nem bojkottalja az ilyen tipusu programokat az oldalon?

  2. Süni: nem tudok róla hogy bármiféle statrendszert bojkottálni a GA, több oldalon is használtam, soha nem volt gond belőle.

  3. OK koszi, csak regebben olvastam valami kulsos programot amit telepiteni kellett a szerverre es hogy azt ne nezte ol szemmel a google, mert kinezheto volt belole, hogy melyik klikeles mennyit ert.
    persze figyelni kellett az adsense adatokat is.

  4. A belépőoldalról csak annyit, hogy nálam külön könyvjelzőként vannak elmentve az oldalak, így van úgy, hogy az általános belépőoldalra toppanok, de van, hogy egyből a Photoshop aloldalra. Vannak még olyan cikkek az oldalon, amelyek régebbiek, és nehéz volna átnyálazni az archívumot, így ezek is külön könyvjelzőként vannak elmentve. Mindenki jobban tud navigálni a saját elrendezése szerint, így bizony előfordul, hogy ugyanaz a személy egyszer erről indul, másszor meg amarról. Max ennyi lehet benne a becsapós. Habár gondolom, hogy az ilyen rendszer képes az IP címet is azonosítani, de hogy ebből hogy von mérleget, azt nem tudom.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét