5 tipp, hogy elkerüld a betelt tárhelyet!

Betelt a tárhely? Íme 5 tipp, hogy ez ne történjen meg többet!

Sok esetben okoz az problémát, hogy egyik pillanatról a másikra betelik a tárhely, ami általában azt eredményezi például, hogy nem érkeznek be a céges levelezőfiókba az e-mailek, illetve nem lehet új tartalmat feltölteni, mert nem tudja hova elmenteni a szerver a feltölteni kívánt tartalmat. Avagy a még rosszabb eset, be sem tölt a honlapunk. Ezekből látható, hogy egy igen komoly gond és galiba lehet ha nem készülünk fel erre.

Miért telhet be a tárhely?

Számos oka van annak, hogy miért telhet be egyik pillanatról a másikra egy honlap vagy webáruház tárhelye, így összeszedtük a legfontosabb tényezőket ezzel kapcsolatban:

1.) A tárhely eredeti konfigurációja nem tükrözi a webáruház igényeit már. Kinőtte a tárhelyet, szervert. Miket értünk ezalatt:

  • Hirtelen megnövekedett látogatószám:
    • Egyszerre túl sok felhasználói input érkezik: megrendelés, árajánlat, email kérdőív stb…
  • Hirtelen megnövekedett termékszám
    • Több kép, több leírás, több variáció, típus feltöltése egy szezon alatt
  • Hirtelen megnövekedett oldalak
    • Menüpontok, további kategóriák létrehozása, stb.
  • Nagyméretű fájlok, tartalmak feltöltése
    • Például videókat ha saját honlapunkra töltünk fel

2.) A tárhely nem lett előzetesen optimalizálva a vállalat jövőbeli növekedését tekintve. Nem volt megtervezve a weboldal fejlődése, bővülése.

3.) A backup ugyanazon a szerveren van, mint a webáruházhoz, honlap tartozó adatok, fájlok.

4.) Előzetes számítás nélkül túl nagy méretű képek, videók, hanganyagok kerültek feltöltésre.

5.) A tárhely kialakítása nem dinamikusan bővíthető módon lett kialakítva, így véges, nem lehet növelni a méretét.

6.) A felhasználó egyedileg valamit átállított és mivel nem teljesen érti, hogy hogy működik, így nem biztos, hogy optimális vagy releváns azzal, amire a honlapjának, webáruházának szüksége van …

7.) A cache is fontos, így ha ez nincs megtervezve, megfelelően kialakítva és beállítva, rengeteg tárhelyet tud felemészteni teljesen fölöslegesen.

5 tipp, hogy többet ne teljen be a tárhely

Tervezzük meg a tárhely méretét

Az a legegyszerűbb, ha a cég kidolgoz egy tervet, hogy hogyan és milyen gyorsasággal szeretne bővülni. Tehát ha egyik hónapban 5000 terméke volt, a következőben pedig 10.000-re szeretné bővíteni a kínálatot, akkor ezt jelezze előre a tárhely-szolgáltató felé. Itt elég a jelentősebb bővüléseket előre jelezni.

A legtöbb weboldal üzemeltető cégnél természetesen van lehetőség a tárhely automatikus kialakítására, mely nagyon kedvező akkor, ha nem tudunk előre tervezni sem a kínálat, sem a kereslet oldalán.

Amennyiben ezt a konstrukciót valamiért nem akarjuk választani, akkor is van lehetőségünk egy szakember megkérni, hogy az elmúlt 1-2 havi beérkező adatok alapján mindig nézze meg, hogy a jelenlegi szerver-konfiguráció eleget tesz-e a webáruház igényeinek. Amennyiben nem, javasoljon bővítést.

Backup optimalizálása

Egy fejlesztés során például nagyon fontos a backup használata, viszont egyes felhasználók és fejlesztők szeretnek folyamatosan készíteni backupokat. Ezt semmi esetre sem érdemes azon a szerveren (vagy abban a tárhelycsomagban) tárolni, ahol a webáruházhoz tartozó adatok, információk vannak, hanem egy külön szerveren vagy a saját számítógépünkön.

Ez azért is fontos, mert ha elszáll vagy elérhetetlenné válik a szerver, s vele együtt minden adat, akkor a backup egy másik szerverről elérhető, így a webáruház könnyen visszaállítható.

Képek, videók, hanganyagok mérete

Figyeljünk arra, hogy mielőtt feltöltünk egy képet, videót vagy hanganyagot, azt előzőleg optimalizáljuk a webre, azaz a lehető legkisebb fájlméretben töltsük fel, hogy ne foglaljon sok helyet. Vagy használjunk egy olyan képoptimalizáló bővítményt, amely feltöltés után automatikusan optimalizálja a képeket. Videókat ne a honlapra töltsünk fel, hanem videó megosztókra (YouTube, Vimeo), hangfelvételeket, podcast-okat pedig az ezekre specializálódott szolgáltatásokba.

Cache gondok

A cache nagyon jó arra, hogy gyorsítani tudjuk vele a kiszolgálást, viszont ha olyan oldalakat is cachelünk, amit alig látogatnak, akkor felhalmozunk nagy mennyiségű olyan felesleges anyagot a tárhelyre, amit igazából nem is kellene. Kérjünk meg egy szakembert, hogy vizsgálja felül vagy állítsa be nekünk az optimalis cache-elést.

Okosan log-oljunk

A gyors hibajavításokhoz hibanaplót kell vezetnie a fejlesztőnek, hiszen így könnyen le tudják követni, hogy pontosan hol van a hiba és milyen megoldást kell hozzá keresni. Viszont ha túl nagy időintervallumot állítunk be, akkor rengeteg olyan irreleváns adatunk lesz, amivel igazából semmit sem csinálunk, így csak foglalja a helyet. Ezt is optimalizálni kell, így kérjük meg a vállalat informatikusát, hogy segítsen ebben.

Egy fontos tanács: Kérdezzük meg a tárhelyszolgáltatónkat, hogy van-e automatikus értesítés beállítva, amikor egy bizonyos (például 90%-ot) elér a tárhelyünk kihasználása. Ha 90% fölé megy, akkor ott érdemes mielőbb cselekedni.

Szerző: Rottenbacher Tamás (rottenbacher.hu)

Hugyecz Görgy (Harder)
20+ éve munkám és hobbim is az online világhoz köt. Az utóbbi 10+ évben leginkább keresőopimalizálás (SEO) témában tevékenykedem, mellette pedig Google Ads és Facebook PPC fronton is segítem ügyfeleimet. Korábban 10+ évig webgrafika, sitebuild, weboldal készítés témakörben mozogtam.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét