Kattintási szokások 1. – bevezető


Statisztikai rendszerekből ma már rengeteg van mind magyar, mind pedig idegen nyelven. Ezek legtöbbje számtalan módon képes a lapunkat meglátogatókról sok-sok érdekes adatot elárulni, például hogy honnan jöttek, milyen böngészőt használnak, milyen felbontáson működik a monitoruk, mennyi lapot töltöttek le akár napi, akár heti vagy havi bontásban. Ezek is hasznos információk, hisz a lapunk feljesztése közben ezekre az adatokra is oda kell figyelni.

Ám az ilyen “általános” adatokon túl lehet mást is mérni e statisztikai rendszerek segítségével, csakhogy ezt már nem mindegyik tudja. Az érdekesebb adatok közé tartozik többek között az is, hogy a látogatók a lapon hova és mennyiszer kattintottak (angolul erre a témára a “click tracking” néven lehet rákeresni). Ezekből az adatokból sok-sok érdekes tanulságot lehet levonni, hisz a kattintások megmutatják az esetleges tervezési hibákon túl azt is, hogy a lap mely területei, témái a legérdekesebbek a látogatók számára.

Így tehát a következőekben a leírás ahhoz próbál segítséget nyújtani, hogy a kattintási szokásokat hogyan és mivel lehet mérni.
Egyébként a lehet talán nem elég hangsúlyos, inkább úgy mondanám: kell mérni. Mérés nélkül maximum tippelgetni tudunk (jobb esetben visszajelzést kapunk tőlük valamilyen formában), hogy mely linkek, gombok, területek a legnépszerűbbek, de mi már tudjuk, hogy ezek vizsgálatával igen értékes információkra tehetünk szert.

A mérésre több megoldás is van, például egy már a neten létező szolgáltatást veszünk igénybe. Ez a szolgáltatás méri az egyes linkekre (akár bizonyos, akár az összes) történő kattintást. E mellett létezik olyan script is (egyébként a 2 fajtát egymás mellett, egymással egyidőben is lehet használni), melyet mi magunk tölthetünk le és telepíthetünk a tárhelyünkre. Ez utóbbi képes egy hőtérképet generálni a kattintási szokásokról.

A cikk következő 2 részében 2 ilyen programot fogok röviden bemutatni (illetve kiegészítésképpen csatolok pár Google Analytics-es mintát is), de érdemes kicsit jobban is szétnézni a neten, mert biztos van még pár hasznos eszköz (ötletek jöhetnek nekem is).

Kapcsolódó bejegyzések:
  • Most hagyjuk egy időre a Google Analytics-t és a ClickAider-t, nézzünk egy másik típusú statisztikai rendszert. Ez lesz az, amire a cikk 1. részében úgy utaltam, …

  • Rövid bevezetőként, hogy miről is szól a ClickAider szolgáltatása: ahogy ezt a cikk 1. részében is említettem, van olyan szolgáltatás, melyre csak regisztrálni k …

  • A Google Adwords programban lehet feladni a hirdetéseket, ám ehhez fontos tudni, hogy a reklámodat mely kulcsszavakra szeretnéd megjelentetni.Ehhez a kul …

  • Most jött el az a pillanat, amikor az eddig használt Joomla motort és grafikát félretéve váltok, méghozzá drupal-ra.Akik követték a fórumot, pontosan tudják, …

  • A letöltésvezérlő programok (download manager) segítségével nagyban megkönnyítheted az internetes letöltéseidet és sok idegeskedéstől szabadulhatsz me …

A cikket beküldte: Harder (http://blog.harder.hu)

Szólj hozzá
a Kattintási szokások 1. – bevezető c. bejegyzéshez

- Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <ul> <ol> <li>
- Forráskód beküldéséhez tedd a kódot ezek közé: <pre lang="php" line="1">Kódrészlet helye itt</pre>