Gyakorlati tanácsok a Google Ads kulcsszóegyezési típusok használatához

Hogyan használjuk kezdetben a kulcsszóegyezési beállításokat

A kulcsszóegyezési típusokat jól elmagyarázza a Google Ads súgó cikke: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=hu

Tapasztalataim szerint, attól függetlenül, hogy ez egy egyértelmű, világos leírás, kezdőként nehéz átültetni a gyakorlatba.

Amíg nincs elég tapasztalatunk, addig érdemes két szabályból kiindulni:

  • Kulcsszavakat egy hirdetéscsoportba két egyezési típusban veszünk föl: pontos (exact match) és kifejezés (phrase match) egyezésben.
  • Kizáró kulcsszavakat kifejezés egyezéssel (phrase match) veszünk föl.

Ha ebből az alaptételből indulunk ki, akkor már nagyon nem lőhetünk bakot.

Kezdőként nem célszerű használni az általános egyezést (broad match). Gyakorlott szakemberek is igen ritkán használják, akkor is egy komplex stratégia részeként pl. kulcsszógyűjtésre külön budget-ből, illetve brandépítő kampányoknál. Ezek viszont már nem részei az alap stratégiai tudásnak, ami egy kezdőnek szükséges.

A broad match modifier használata

Ezen túl, bizonyos esetekben az általánosegyezés-módosító (modified broad/broad match modifier) az, amire szükség lehet.

  • Érdemes elsősorban alacsony keresésű kulcsszavaknál használni.
  • Olyan esetekben használjuk, amikor a kulcsszókutatás a megbízáshoz képest irreálisan sok időt venne igénybe.
  • Akkor használjuk, ha feltételezhető egy séma a keresésekre, például márkanév+termék.  
  • Szűk geotarget esetén nagyobb keresésű kulsszavaknál is használható. Például ha csak egy várost, megyét célzunk.

A modified broadnál a szavak sorrendje mindegy, bármilyen sorrendben fölvehetjük őket.

Példák a broad match modifier használatára:

1., Egy gyógyszertár hálózatot hirdetünk, ami Magyarország 5 városában van jelen fizikai bolttal is. Az ügyfélnek az online webáruház felfuttatásán túl, célja, hogy a boltjaiba is forgalmat tereljen.

Ebben az esetben a ’gyógyszertár’ és a ’patika’ kulcsszavak lesznek az alap kulcsszavaink. Az emberek számos módon és kifejezést fognak keresni ezzel a relációval. Itt érdemes használni a modified broadot. Tehát felvenni ezeket a modified broad kulcsszavakat külön kampányba, ha a budget megengedi. A kulcsszó listánk pedig így fog kinézni:

+patika +városnév

+gyógyszertár +városnév

(+patika +szeged, +patika +debrecen, +patika +nyíregyháza, +gyógyszertár +szeged, gyógyszertár +debrecen, gyógyszertár +nyíregyháza, stb.)

Miért külön kampányba vegyük föl?

Ezzel szabályozzuk azt, hogy az offline forgalomterelés külön budget-vel történjen. Akár külön üzenettel is megszólíthatjuk őket. Fölvehetjük városonként a kulcsszavakat külön hirdetési csoportba és írhatunk hozzá városonként más-más hirdetési szöveget. Pl. XY patika, Debrecen szívében, a főtéren …

Ebben az esetben az általános patika, gyógyszertár kampányunkból ezeknek a városoknak a neveit phrase match-csel zárjuk ki! „szeged”, „debrecen”, „nyíregyháza”. Ne keveredjen a két kampány megjelenése.

2., Kerékpár webáruházat hirdetünk, ahol a márka és a terméktípus szerinti kereséseket szeretnénk lefedni.

Ha webáruházakat hirdetünk, látni fogjuk, hogy az emberek mennyi féle módon, fókusszal és megközelítéssel keresnek termékeket. A kerékpár webáruházunk esetében láthatunk páldául:

  • női, férfi, gyerek
  • méret
  • márka
  • típus

szerinti kereséseket, sőt, ezek kombinációját is. Egy komplex kulcsszókutatást elvégezni egy ilyen webáruházra cca. 15-20 óra. Emellett a nagyon alacsony keresési volumennel bíró kulcsszavakat nincs értelme fölvenni, mert „low search volume” – „alacsony keresési arány” jelenhet meg a kulcsszavunk mellett és nem fog megjelentetni hirdetéseket. Még így is, összerakni egy ilyen szettet kb. 6-8 óra munkát vesz igénybe. Most páldaként vegyük a márka név alapján történő kereséseket. Két fő kulcsszavunk lesz: bicikli és kerékpár. Ezeket kombináljuk a márkanevekkel:

+bicikli +kellys

+bicikli +csepel

+kerékpár +kellys

+kerékpár +csepel, stb.

Ha ezt szegmentájuk női, férfi, gyerek kerékpárok szerint, akkor már egy jóval bővebb, árnyaltabb kulcsszólistát kapunk, ami így fog kinézni:

+bicikli +női +kellys

+bicikli +női +csepel

+bicikli +férfi +kellys

+bicikli +férfi +csepel

+bicikli +gyerek +kellys

+bicikli +gyerek +csepel

+kerékpár +női +kellys

+kerékpár +női +csepel

+kerékpár +férfi +kellys

+kerékpár +férfi +csepel

+kerékpár +gyerek +kellys

+kerékpár +gyerek +csepel

Valamint, ha valószínű, hogy nem fogunk irreleváns keresésekre is megjelenni, ha kihagyjuk a két fő kulcsszavunkat, akkor még ezeket is fölvehetjük:

+kellys +női

+kellys +férfi

+kellys +gyerek

+csepel +női

+csepel +férfi

+csepel +gyerek

Úgy hívjuk ezt a metodikát, hogy kulcsszó mixelés. Amikor kulcsszókutatást végzünk, akkor is használjuk ezt a metodikát. Nagy segítségünkre lehet ez az online software ebben: http://best-keyword-mixer.blogspot.com/

Ha rákeresünk a Google-ben úgy, hogy ‘keyword mixer’ más hasonló alkalmazásokat is találunk.

Arra figyeljünk, ha Google Ads Editort használunk és Excel táblázatban készítjük elő a kampányainkat, az Excel a + jellel kezdődő szövegeinket képletként értelmezheti. Ebben az esetben tegyünk egy aposztróf jelet az első + jel elé, így: ‘+kellys +női

Kulcsszóegyezési beállítások első ránézésre

Emlékszem, hogy amikor én kezdtem, hiába magoltam be, hogy melyik egyezési típust hogyan jelölik. Amikor előttem volt a felületen, mindig el kellett rajta gondolkodnom eleinte, hogy “akkor ez most melyik is?” Ugyanezt tapasztaltam más junioroknál is. Volt akit, ha megkérdeztem mi a modified broad jelölése, kapásból rávágta, de még a 8. kulcsszólistát is úgy adta le, hogy rosszul jelölte a modified broadot. Emiatt azt javasolom, hogy amíg nem megy csuklóból, tegyünk egy post-itet a monitorunkra, amire kiírjuk:

  • []  exact, pontos
  • ”  phrase, kifejezés
  • + modified broad
  • broadnak nincs jele

Excel táblázatban, amit Editoron keresztüli feltöltéshez fogunk használni, az egyezési típust a ‘Criterion type’ elnevezésű oszlopcím fogja megadni. Ebben az egyezési típusokat angol szöveggel szerepeltetjük. A modified broad kulcsszavaknál a Keyword (kulcsszó) oszlopban fog szerepelni a +jeleket tartalmazó kifejezésünk. A + jel fogja megadni a Google-nek azt az információt, hogy modified és nem sima broad kulcsszóról van szó. A ‘Criterion type’ oszlopban emiatt a modified broad kulcsszavaknál is csak annyit szerepeltetünk, hogy broad. Tehát így néz ki a feltöltő táblázatunknak az erre vonatkozó része:

Keyword Criterion type
kellys kerékpár exact
kellys kerékpár phrase
+kellys +kerékpár broad

Összegfoglalva: Google Ads kulcsszóegyezési típusok

A kulcsszavakat pontos (exact) és kifejezés (phrase) egyezéssel vegyük föl. Mind a kettővel. Kezdőként lehetőség szerint ne használjunk általános egyezést (broad match). Speciális esetekben használjuk az általánosegyezés-módosítót (modified broad).

A további tanulási folyamatban a search terms riport, vagyis a keresési kifejezések jelentés fog nekünk sokat segíteni. Minél többet látunk, annál inkább megértjük, átlátjuk és ráérzünk a kulcsszavak használatának logikájára és annál könnyebben fog menni a kulcsszólisták összeállítása, kizáró kulcsszavak kezelése, és a döntések a kulcsszavak hirdetési csoportokba, kampányokba sorolásáról (kampányszerkezet kialakításáról).

Cseh Szilvia
Szabadúszóként Google és Facebook hirdetésekkel, online marketing stratégiával foglalkozom. Az online marketing több területén, projekt menedzsmentben és üzletfejlesztésen is dolgoztam. Kiemelten fontos számomra a szakmai edukáció. A nyílt, őszinte kommunikáció, az átláthatóság és az egyenrangú partneri kapcsolat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét