Fotók rendszerezése és biztonsági mentésük

Többször megkérdeztek, hogyan rendszerezem a fotóim, és hogyan készítek róluk biztonsági másolatot. Elég nagy gyűjteményem van, több mint 30.000 fotó modellekről, koncertekről és különféle eseményekről. Vannak olyan emberek, akik a telefonnal készült pár száz fotójukat sem tudják rendben tartani. Mit kezdenének ekkora mennyiséggel?

A megoldás elég egyszerű. Én Adobe Lightroom-ot használok a fotóim importálására, katalogizálására és kidolgozására, de vannak egyéb alternatívák is, mint az ACDSee vagy két ingyenes, az XnView és a Google Picasa. Nem voltam megelégedve a Picasa-val, de a választás a te kezedben van.

Az Adobe Lightroom úgy van beállítva, hogy a kártyáról a fotókat egy külön partícióra importálja, egy megadott mappába, amelyen belül almappákat készít az alábbi sablon szerint:

D:\Photos\Év\Év-Hónap-Nap-Cím\

Minden évnek külön katalógusa van Lightroom-ban, és minden indításkor kiválasztom a nekem szükségeset, ezáltal sokkal kisebb adatbázist kell betöltsön, ami felgyorsítja a működését, és a RAM-mal is gazdaságosabban bánik. A katalógusok az alábbi módon vannak tárolva:

D:\Lightroom\Catalogs\catalog-Év\

Importálás után elkezdem kiválogatni a jobb fotókat, több lépésben. Első alkalommal zászlóval (Flag ~ gomb) jelölöm meg azokat, amelyek elég jók ahhoz, hogy figyelmet érdemeljenek. Miután végeztem, szűröm a fotókat, hogy csak a zászlós fotók jelenjenek meg (Filter by Flag). Ekkor nekiállok, és csillagozom ezeket a fotókat 1-5 között (1-5 numerikus gombok). Ezután megjelenítem amelyek 4-5 csillagot kaptak, és ezeket kidolgozom alapszinten. Átlagosan egy fotózáson 200-300 készül, ebben a fázisban mindössze a 15-20%-a marad meg vagyis 30-60. Ezeknél fényt, kontrasztot és színhőmérsékletet állítok, de nem időzöm 30 másodpercnél többet fotónként.

Újra átnézem ezeket a fotókat, és zöld színnel jelölöm meg (8-as numerikus gomb) azokat, amelyekkel tényleg érdemes foglalkozni, és sárgával (7-es numerikus gomb), ha esetleg találok olyant, amelyben nem vagyok még biztos. Megközelítőleg 10-15 kép marad, amelyekkel tényleg érdemes foglalkoznom.

Ezek kidolgozása 1-2 órát, vagy akár többet is eltarthat. Ha szükséges komolyabb módosításokat eszközölnöm, átküldöm Photoshop-ba (jobb egérgomb >> Edit In >> Edit in Adobe Photoshop), mentéskor pedig automatikusan hozzáadódnak a Lightroom katalógushoz a PSD vagy TIFF állományt. Ha RAW-val dolgoztam, akkor exportálom JPEG formátumba ezt a pár fotót.

Mikor mindezzel végeztem, kezdődhet a biztonsági mentés, divatosabban a backup. Ilyenkor jól jön egy külső merevlemez, de ha asztali géped van, 2 belsőt RAID 1-be kötve megoldottad ezt a gondot.

Felmerül a kérdés, hogy a DVD miért nem jó megoldás? Több okból is:

  1. Kis kapacitású. Egyetlen mappával nem biztos, hogy megtöltöd, több pedig lehet, hogy nem fér rá.
  2. Megbízhatatlan. Elég egy kis karcolás, hogy tönkremenjen, és gyakran a régi lemezek már nem olvashatók.
  3. Kényelmetlen. Ha módosítottál egy állományt, azt új lemezre kell írnod, ezáltal nagy kavarodás lesz, és cserélgethetsz majd több lemezt, ha több állományra is szükséged van.

Western Digital My Book Essential 3.0 1 TB külső merevlemezt használok, amivel teljes mértékben meg vagyok elégedve. Jól néz ki, csendes, és relatív gyors, még USB 2.0 felületen is. Természetesen bármely gyártó terméke megfelel, csak legyen megbízható és elég nagy kapacitású. Ezeknek az ára már eléggé leesett, hogy bárki megengedhesse magának, akinek fontos az adatai biztonsága.

A SyncBack Freeware-t használom a szinkronizálásra. Amennyiben valami változás történt a noteszgépem merevlemezén, ez a program átmásolja az új vagy módosult állományokat a külső merevlemezre, így mindig van egy biztonsági másolatom. E folyamat során a fent említett két mappáról készítek másolatot, vagyis a D:\Photos\ és D:\Lightroom\ Természetesen lehetőség van ennek a folyamatnak az automatizálására.

Egy alternatívát nyújt az online backup SugarSync, Mozy vagy Dropbox szolgáltatókkal. Ennek előnye az, hogy szinte bárhonnan elérheted és az alacsony ár, de egyben hátrány is, mert 2-3 év alatt más összegyűl egy külső adattárolóra is. Az egyértelmű hátrány a sebesség, ugyanis a sávszélességtől, illetve internet hozzáféréstől függsz.

Természetesen a külső adattárolónak is megvannak a hátrányai. Néha kényelmetlen hordozni magaddal, ellophatják, egy katasztrófa esetén ha megsérül, elveszthetsz minden adatot.

A bombabiztos megoldás mindkét alternatívát egyszerre használni. Így már nagyon kicsi az esélye, hogy elveszíted fontos állományaid, sok éves munkád gyümölcsét.

7 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Helló!
    Ritkán fotózom, párom a fotózós, hobbi szinten (tehát az átlag usereknél jobb jóval) nálunk nincs annyi kép, h program rendszerezze.

    Kategóriák vannak: Madarak, események, akvárium, stb. és utána dátum, tehát kb. amit írtál, csak manuálisan megoldva.

    Ami feltűnt, hogy nem törlöd a vackokat… ha jól olvasom, csak a jókat jelölöd.

    Én ált. azzal kezdem. Múltkor kis rendezvényen ~160 fotót készítettem, első körben ~70-re redukáltam (ezek vannak csak elmentve).

    A nagyon gázokat is megnézem hogyan fotóztam, mert ezekből sokkal jobban lehet tanulni: legközelebb a beállításnál legalább sejtésem lesz hogy ezzel a beállítással ebben a helyzetben, ezzel a géppel nem kell erőlködni…

    Végül az újsághoz a 160 fotóból 42 db-ot vittem be.

    Backupal egyetértek: online drága, DVD nem sokat ér, de legalább drága is :)
    Egy 500-750 GB-os HDD ma már nem nagy összeg.

    Én nem bánnám, ha lenne itt pár fotós tutorial… Pl. az én gépem is képes RAW-ba menteni, vágom is elméletben ez miért jó, de gyakorlatban még nem vettem hasznát, és sejtem, h ez nem a RAW hibája… :)

  2. A fent leírtak csupán egy útmutatás, ami ki lett próbálva és bevált. Természetesen mindenkinek megvan a kedvenc módszere.

    Ritkán szoktam törölni a fotókat, mert volt olyan, hogy sikerült a rossz fotóból szinte tökéletest kihozni.

    Raw-ban azért érdemes lőni, mert sokkal több információt tárol, mint a JPEG. Jobb a minősége is, mert a RAW 12-14 bites, nem csak 8. Nincs tömörítve, és a képen semmilyen módosítást nem hajt végre a kamera, mindössze tárolja azt, amit a szenzor érzékelt. Vagyis nem élesíti, finomítja, ami néha nem kívánatos.

  3. Hello Gábor! Köszönöm a cikket, remek volt és ráébresztett arra, hogy nekem is mentenem kellene az anyagaimat. Most ha elveszíteném őket, nem tudom hogyan hozom vissza. Szerintem sehogy.
    A fotós tutorialoknak és in örülnék!

  4. Hát igen, a kép javítás a belépő szintű gépeknél gyakorlatilag blur. Távoli arcok eltűnnek símán…

  5. Tamás! Épp a tegnap este mondta nekem egy lány fotós találkozón, hogy a fotóit külső merevlemezen tárolta, sehol máshol. Meghibásodott a merevlemez, most búsul, hogy pár év munkája odaveszett. Ha egy laborban esetleg meg tudják menteni az adatokat, akkor az 2-3-szor annyiba kerül, mint egy külső adattároló. Szóval érdemes backup-olni, legalább nyugodtan alszol.

    Vizion, a képek szerkesztését bizzuk az emberre. Jobb szeme van, több intelligenciája – tisztelet a kivételnek :) – , mint egy gépnek.

  6. Mindenképp érdemes menteni, ha belegondolok egy külső winchester ma már 20e körül elhozható és ez igazán nem nagy ár azért, hogy a munkáinkról, emlékeinkről legyen valahol egy biztonsági másolat.

  7. Jómagam is egyetértek az előbbi hozzászólásokkal. Családi fotóim, gyermekek születése stb. látszott kárba menni, amikor az 1 TB-os háttértárolóm elektronikája elromlott. 3 hétig szó szerint a szívbaj kerülgetett. Szerencsére egy mobiltelefonokat javító sráccal futottam össze a neten. Végül is potom pénzért megjavította a winchit. De ez végződhetett volna rosszabbul is. Nagy tanulság volt….

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét