19+ SEO kérdés a hatékony keresőoptimalizáláshoz

Ezeket a kérdéseket tedd fel az ügyfeleidnek, hogy biztosan találkozzanak az üzleti érdekeitek.

Nagy László SEO szakértővel beszélgettünk. Több mint tíz éve foglalkozik keresőoptimalizálással és segít a cégeknek előkelő helyezéseket elérni a Google keresőjében.

Szeretem a munkámat, mert nagyszerű érzés látni, ahogy a keresőből érkező forgalom növekedés fejlődésnek indít egy vállalkozást. Idáig eljutni nem mindig egyszerű :)


Először is tető alá kell hozni egy jó megállapodást a megbízóval, ami a későbbi sikeres együttműködés egyik legmeghatározóbb része. Az alábbi cikkben a jövő SEO szakembereit szeretném segíteni abban, hogy minél hatékonyabbak legyenek, amikor először leülnek az ügyféllel megbeszélni a részleteket.

Bizonyára nagyszerű érzés, amikor egy új ügyfél jelentkezik keresőoptimalizálásra. Ugyanakkor ahhoz, hogy az együttműködés hosszú távon is működjön, fel kell tenni olyan kérdéseket az ügyféltalálkozón ami segít a mélyére ásni teljes kereső optimalizálási folyamatnak.

A következő kérdések a kedvenceim, amelyekből sok olyan információt megtudtok, hogy kiemelkedő eredményeket tudjak hozni.

A kérdéseket az alábbi csoportokba bontottuk:

  • Kivitelezés
  • Hozzáférés
  • Stratégia
  • Célok
  • Kihívások
  • Csapat
  • Előzmények

Kivitelezés

A SEO egyik legnagyobb kihívása, hogy megfeleljünk az ügyfelek elvárásainak és eredményesek is legyünk egyszerre. A legtöbb megrendelőnek ugyanis már vannak előre megfogalmazott elvárásai a célokkal és az eredményekkel kapcsolatban.

Kérdések, amit érdemes megkérdezni:

1.) Rendelkezel erőforrással ahhoz, hogy a technikai változtatásokat elvégezd az oldaladon?

Nézd meg, hogy milyen keretrendszerben dolgoznak. A SEO audit során feltárt hibákat házon belül, vagy külső csapattal tudják elvégezni?

Pro Tipp:
A legtöbb ügynökség tartózkodik a fejlesztések kivitelezésétől – ha nektek van jó csapatotok, akkor ez egy erős lába lehet a cégeteknek.

2.) Milyen feltételekkel fogtok együtt dolgozni?

Minden esetben javasolt szerződésbe foglalni, hogy kinek mi a feladata és ezt hol és hogyan követitek nyomon.

Pro Tipp:
Milyen eredményeket vártok el – milyen projektmenedzsment szoftvert használtok majd? Mi a Bitrix projektkezelőt imádjuk.

3.) Hogyan tartjátok a kapcsolatot?

Emaileken keresztül tartani a kapcsolatot nagyon körülményes és rengeteg információ félrecsúszhat. Biztos előfordult már veletek, hogy egy-egy feladaton átsiklottatok. Ebben is segít a projekt kezelő szoftver.

Eszközök

Az ügyfél adataihoz való hozzáférés kulcsfontosságú a SEO stratégia felállításához.

Ezek a kérdések vihetnek előre:

4.) Milyen eszközöket használtok?

Google Analytics, Search Console, Google ADS – Profik a Hotjart és a Google Analytics 360 eszközét is használják – és még sorolhatnánk a kapcsolódó eszközök széles választékát.

Lesz e folyamatosan SEO eszköz amit fogtok használni: Ahref, Semrush, MOZ? Ezeket a szoftvereket testre kell szabni az adott projekthez. Elakadtál a keresőoptimalizálásban? Segítünk!

Célok és eredmények

Ezek a legnyilvánvalóbb kérdések. Egyszerűen csak kérdezz rá ezekre:

5.) Mi a célod és milyen eredmények fontosak a sikeres keresőoptimalizálással kapcsolatban?

Kérj pontos számot – vizsgáld felül hogy az eredmények reálisak, teljesíthetőek-e:

  • Jelenlegi és elvárt forgalmi adatok
  • Jelenlegi és elvárt kattintási arányok
  • Jelenlegi és elvárt árbevétel
  • Jelenlegi és elvárt Google helyezések

Pro TIPP: Legyen profi marketing stratégiád amit kiegészítesz versenytárs elemzéssel és keresési szándék alapú kulcsszókutatással.

Stratégia

A SEO stratégia felállítása segít az ügyfeleknek megérteni a miérteket és a lépéseket. Az akciótervet, ezért ezek a legfontosabb kérdések közé tartoznak:

6.) Van már tartalomstartégiád?

Jó tudni – előre közösen pedig még jobb felépíteni-, hogy milyen tartalmakat tervez megosztani. Így már a kialakításnál – publikáció előtt tehess pár hasznos javaslatot.

7.) Mik a legfontosabb kulcsszavak a márka számára, amik látogatókat és bevételt generálnak?

Gyakran kiderül ugyanis, hogy sokkal fontosabb kulcsszavak is vannak, mint amire az ügyfél gondolt.

Pro Tipp:
Ugye Ti is LSI kulcsszókutatással indultok neki a sikeres keresőoptimalizálásnak :)

8.) Mi a célpiacotok és milyen az ideális ügyfél?

A Buyer persona meghatározása az ügyfelednek és neked is fontos. Erre komplex online marketinget tudsz építeni. Ha még nincs meg, akkor használd a HUBSPOT Buyer Persona varázslót.

9.) Mik azok a módszerek, amik eddig beváltak és mik azok, amiken változtatni szeretnétek?

Ez a kérdés megnyitja az ügyfelet és olyan dolgokat is el fog mondani, amiknek a későbbiekben nagy jelentősége lehet.

10.) Kik a legnagyobb versenytársaitok?

A versenytárs elemzés során bizonyára szeretnéd átnézni az oldalaikat, közösségi média jelenlétüket, a rájuk mutató linkeket stb. Rengeteg ötletet meríthetsz a munkádhoz azokból a dolgokból, amiket ők jól csinálnak.

11.) Mik a legfontosabb termékeitek, vagy szolgáltatásotok és ezek miben jobbak, mint a többi hasonló a piacon?

Fontos, hogy ezt a kérdést tisztázzátok. Több ügyfél elakad ennél a kérdésnél, ez egy jó visszajelzés lesz neked, hogy mennyire építhetsz az ügyfélre hosszú távon.

12.) Milyen üzleti eredményre vagytok a legbüszkébbek az elmúlt 3 hónapban?

13.) Átlagosan mennyi ideig tart előállítanotok egy új tartalmat?

Ki fogja a tartalmat előállítani? A témakutatást ki fogja elvégezni és abból a SEO brief-et megírni? Nálunk bevált az őszinte kommunikáció, amikor felhívjuk például az új ügyfél figyelmét, hogy mely dolgokban tud ő aktívan részt venni és mi az, amit mindenképp ránk kell bíznia a keresőoptimalizálás során.

14.) Milyen KPI-k a legfontosabbak számotokra?

Csak a látogatószám növelés, vagy dokumentum letöltés, hírlevél feliratkozás, esetleg valami teljesen más? Ha csak a vásárlásban gondolkodik, akkor hosszú távon egyikőtök sem lesz elégedett. Egyeztessétek a mikro és makro konverziókat, melyeket Google Analyticsben eseményként is mérjetek.

Kihívások

Mindig kérdezd meg a következőt:

15.) Mik a legnagyobb kihívásaitok jelenleg?

A válasz alapján több olyan terület is felszínre kerülhet, amiben tudtok nekik segíteni. Például nincs szövegíró a cégnél, pedig havonta küldünk hírlevelet.

Csapat

Ezek szintén nagyon fontos kérdések:

16.) Hogy épül fel a csapat, akikkel együtt fogok dolgozni a projekten?

A projekt elején érdemes meghatározni, hogy ki miért felelős. Egy nagyobb projektnél így mindenki tudni fogja, hogy kihez kell fordulnia egy-egy kérdéssel. Már a keresőoptimalizálás elejétől fogva egyértelművé teszi a folyamatokat és a felelősségi köröket.

17.) Hogy szeretnétek kommunikálni?

Trello-n, Bitrix-en, Slack-en, Google Meet, Teams vagy esetleg személyesen? A megbeszélések milyen gyakorisággal fognak történni?

Előzmények

Mérd fel, hogy korábban milyen változtatások, SEO, vagy más együttműködések voltak az oldalon.

18.) Volt korábban büntetés az oldalon?

A Semrush eszközben nyomon követheted az algoritmus frissítéseket és láthatod az organikus forgalmi változásokat is.

Az alábbi képen láthatod saját oldalam teljesítményét:

Organikus forgalom növekedése több év távlatában

19.) Terveztek frissíteni a megjelenésen a közeljövőben?

Ha az oldalon komolyabb módosítás, fejlesztés várható akkor arra előre fel lehet készülni, hogy a módosítások gördülékenyebben történjenek meg. Így nem az utolsó percben kell kapkodnotok.

20.) Terveztek tárhely szolgáltatót váltani esetleg?

Többször felmerül a SEO szakemberek között a kérdés, hogy a tárhely sebessége befolyásolja-e az oldal keresőoptimalizálását. Ha Google Search Console-ban azt látod, hogy az oldal sebessége alacsony, akkor érdemes elgondolkodni az esetleges váltáson.

21.) Vásároltál már linkeket?

A linkek vásárlást a Google bünteti. Ha még nem kaptál büntetést prémium linképítés miatt az közel sem jelenti azt, hogy később egy algoritmus frissítés miatt nem is fogsz. A legtöbb SEO szakembernek gondot okoz a megfelelő linkek megszerzése, ezért légy körültekintő, hogy milyen megoldást használsz.

22.) Hogy követtétek nyomon a forgalmi adataitokat eddig?

Többször előfordul, hogy semmilyen mérésekkel és kiértékelésekkel nem rendelkezett az ügyfél. Pedig többször komplex tudással, jó stratégiával rendelkező ügyfélnél is felmerült, hogy a mérések be sem voltak állítva.

A kulcsszavak folyamatos nyomon követésére több szoftvert is használhatsz, például a RankTrackert, de az Ahref vagy Semrush szoftvereket is ajánljuk.

Ha a megfelelő kérdéseket teszed fel az megbeszélések elején, azzal csak nyerhetsz és ügyfeled is megbizonyosodik róla, hogy jó szakembert választott.

Mire ide eljutottatok, pontosan látni fogjátok, hogy milyen kihívással álltok szemben :)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét