Mi az a CDN és mikor szükséges?

„Mi az a CDN?” – gyakori kérdés a weboldal tulajdonosok részéről, amikor a weboldaluk gyorsításáról van szó. Az idő kiemelt jelentőséggel bír a mai világban, és ez akkor sincsen másként, ha a weboldalak gyorsaságáról van szó. A CDN (avagy a Content Delivery Network) nagy segítségünkre lehet és jelentősen gyorsíthatja weboldalunk betöltési sebességét.

Gyorsul a honlap betöltődése, ez pedig a látogatók megtartásában kicsit sem elhanyagolható. Mielőtt azonban az első szembejövő alkalomra igent mondanánk, érdemes mélyebben belelátni abba, hogy tulajdonképpen mi is az a CDN, és mikor érdemes kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

Mi az a CDN?

Elsőként tisztázzuk azt, hogy végül is mi az a CDN. A CDN egy rövidítés, a Content Delivery Network kifejezésre. Nem más, mint egy több szerverből álló hálózat. Az adatok minden szerveren megtalálhatóak. Mivel akár eltérő kontinenseken is megtalálhatóak ezek a szerverek, ezért a honlap gyorsabban fog betöltődni, mivel a látogatóhoz legközelebbi, leggyorsabb szerver fogja kiszolgálni. A CDN szolgáltatásra érdemes egyfajta kiegészítő megoldásként gondolni a normál tárhely mellé. Bár komplex megoldásokban is gondolkodnak a ma szakemberei, de alapvetően a CDN arra kínál lehetőséget, hogy a normál szerverről levegyük a teher egy jelentős részét, ezzel előmozdítva a gyorsaságot és a stabilitást, teljesítmény tartalékot.

Miért hasznos a CDN?

A CDN szerverszolgáltatásnak akkor vehetjük igazán nagy hasznát, ha hirtelen nagyobb terhelés érkezik a honlapunkra. Például több tízezres hírlevéllistára küldött kampány esetén, amikor hirtelen sok látogató érkezik rövid idő alatt. Vagy blackfriday akció kezdéskor. Ilyenkor cél a saját szerver adatforgalmát és terheltségét csökkenteni. Ezt teszi lehetővé a CDN szerverszolgáltatás, amely a statikus fájlokat a CDN hálózat szervereinek egyikéről juttatja el a látogatóhoz, rendszerint a hozzá legközelebb esőről. A tapasztalatok alapján főként a külföldi látogatók számára gyorsítja a megoldás a betöltési sebességet, ha normál forgalmat veszünk alapul.

Hogyan használhatom a CDN szolgáltatásokat?

Manapság már kifejezetten egyszerű bekötni (vagy inkább bekapcsolódni), ugyanis a nagyobb CDN szolgáltatókhoz már készült olyan bővítmény, melynek közreműködésével mindössze néhány adat megadása szükséges. Miután sikerült beállítani a bővítményt, a megfelelő fájlok áttöltésre kerülnek a szolgáltató rendszerébe, mely a többi szerverre továbbítja azokat. Ezután már csak a cache-t kell frissítenünk.

Arra is érdemes figyelni, hogy egyes WordPress honlap üzemeltetés szolgáltatásoknál helyettünk beállítják és beüzemelik teljeskörűen a honlapunk CDN beállításait..

Mi a CDN és mikor érdemes használni
Mi a CDN és mikor érdemes használni?

Milyen előnyökkel jár tehát a CDN szerverek használata?

  • Egyértelműen javul a terhelhetőség.
  • Főként a külföldi látogatók számára gyorsítja az oldal használatát.
  • Kedvező ár-érték arány.
  • Magasabb elérhető pontszám az értékelő programoknál.

Érdemes itthon használni?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai piacon mindössze néhány olyan webáruház vagy híroldal létezik, melyek forgalmuk miatt ki tudnák aknázni a CDN szerverek használatában rejlő lehetőségeket. Mégis sok hazai weboldal tulajdonosa használja a megoldást, attól nagyobb gyorsaságot és megbízhatóságot várva.

Ha a weboldal célközönsége szinte kizárólag a hazai piacról kerül ki, és nem kell számítani még az akciós hírlevelek kiküldését követően sem jelentős látogatottság-robbanásra, akkor nincs értelme ezt a megoldást választani és plusz költséget generálni. Természetesen alapfeltételnek számít, hogy megbízható tárhely-szolgáltatóval rendelkezzünk. Napi néhány száz vagy pár ezer megnyitáshoz/látogatóhoz szükségtelen a CDN alkalmazása. Ha kevés látogató esetén is hajlamos belassulni a rendszer, akkor inkább azon érdemes elgondolkodni, hogy jobb tárhely-szolgáltatót válasszunk.

Mikor javasolt tehát a CDN alkalmazása?

  • Ha egyszerre akár ezer látogató van a weboldalon.
  • Ha időszakosan számíthatunk a látogatottság hirtelen ugrására.
  • Ha külföldi célközönség számára készült a weboldal.
  • Ha az ár ellenére is cél a jobb audit értékek elérése.

Mikor felesleges a CDN?

  • Ha a látogatók hazaiak.
  • Egyszerű céges weboldal esetén.
  • Hobbiból írt blog oldallal rendelkezünk.
  • Nincs hirtelen látogatottság emelkedés.

Milyen költségekkel jár a CDN?

A legtöbb szolgáltató adatforgalom alapján számolja el a költségeket. Ez a havi pár száz vagy ezer forinttól akár a több tízezres kiadásig is terjedhet az oldal forgalmától függően. A választás előtt célszerű összehasonlítani az egyes szolgáltatók árait. A Cloudflare, a MAxCDN, vagy példul a CDN77 megbízható szolgáltatónak bizonyulnak. Ugyan a Cloudfare rendelkezik ingyenes, korlátozott verzióval, de hosszú távon megéri a teljes verziós megoldásokban gondolkodni, főleg ha tényleg szükség van CDN alkalmazására, mivel akkor az meg fog térülni.

Szerző: Rottenbacher Tamás (rottenbacher.hu)

Hugyecz Görgy (Harder)
20+ éve munkám és hobbim is az online világhoz köt. Az utóbbi 10+ évben leginkább keresőopimalizálás (SEO) témában tevékenykedem, mellette pedig Google Ads és Facebook PPC fronton is segítem ügyfeleimet. Korábban 10+ évig webgrafika, sitebuild, weboldal készítés témakörben mozogtam.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét